Flaris Lar1 po raz pierwszy wzbił się w powietrze!.
W ubiegłym tygodniu najmniejszy i najtańszy na świecie odrzutowiec pasażerski polskiej konstrukcji Flaris Lar1 po raz pierwszy wzbił się w powietrze. Celem przeprowadzonych testów było wypracowanie optymalnej konfiguracji startu i lądowania oraz sprawdzenie skuteczności układu sterowania i stateczności płatowca.
Samolot wykonał dwadzieścia sześć trudnych podlotów (starto-lądowań) nad pasem lotniska Babimost w Zielonej Górze w zmiennych warunkach atmosferycznych. Tego dnia, 5 kwietnia br., wiatr był niespodziewanie porywisty, prostopadły do pasa. Potwierdziło to tym samym skuteczność sterów zarówno podczas rozbiegu, startu, wznoszenia, zniżania i lądowania.
„Była to trudna próba samolotu oraz całego zespołu FLARIS TEAM – mówi dyrektor programowy Flaris, mgr inż. Rafał Ładziński. – Trudność polega na tym, że Flaris Lar1 nie ma wzorca. Jest samolotem o nowatorskiej konfiguracji płatowca” – podkreślił.
Niespotykaną przewagą Flaris Lar1 jest możliwość operowania z krótkich, słabo przygotowanych lądowisk trawiastych. Planowany zasięg samolotu wynosi ponad 3000 km. Samolot został wyposażony w nowatorski, ratunkowy system dla całego samolotu i załogi, wyznaczając tym samym nowe standardy bezpieczeństwa podróżowania osób prywatnych i biznesu.
„Cena zakupu i eksploatacji Flaris Lar1 wyniesie jedną czwartą ceny oferowanych na rynku lekkich odrzutowców klasy Light Jet LJ” – zapewnia dyrektor Rafał Ładziński.
Flaris Lar 1 jest najbardziej ekonomicznym na świecie, dyspozycyjnym samolotem pasażerskim, który tworzy nową klasę High Speed Presonal Jet (HPJ). To jednosilnikowy samolot odrzutowy o kompozytowej konstrukcji. Tworzy nową kategorię małych odrzutowców dyspozycyjnych, idealnych do szybkiego przemieszczania się w dowolnym celu. Łączy przeciwstawne cechy: łatwość pilotażu właściwą samolotom ultralekkim z osiągami odrzutowca – prędkością i zasięgiem.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.