Firma w Anglii – roczne koszty prowadzenia firmy

Firma w Anglii

Polacy rejestrują firmy w Anglii ze względu na atrakcyjne podejście tego kraju do przedsiębiorców, wiele udogodnień dla działalności gospodarczych oraz przejrzyste prawo. I choć Wielka Brytania wita każdego z otwartymi ramionami, nawet w tak przyjaznej lokalizacji za prowadzenie biznesu trzeba płacić.

Koszty, o których mowa są niższe niż w Polsce, dużo łatwiej je również zoptymalizować, jednak przed podjęciem decyzji o założeniu firmy za granicą, warto je znać. Przeczytaj, co składa się na roczne opłaty związane z najczęściej wybieraną przez biznesmenów z Polski formą prawną działalności – spółką Limited (LTD).

Co składa się na roczne koszty firmy w Anglii?

Podobnie jak w Polsce, na główne koszty przedsiębiorstwa składają się ewentualne podatki i
ubezpieczenie, a także możliwe opłaty związane z obsługą księgową.

Niestandardowym kosztem działalności w Wielkiej Brytanii może być jedynie wynajem adresu. Choć spółka LTD może być prowadzona z Polski, rejestruje się ją pod angielskim adresem. Jeśli nie posiadasz w UK własnego lokalu, możesz po prostu wynająć specjalny, dedykowany zagranicznym właścicielom adres za mniej niż 200 GBP rocznie.

Pozostałe koszty są standardowymi dla większości krajów i nie powinny Cię zaskoczyć.

  • Podatek CT (odpowiednik polskiego CIT-u)

Angielska spółka LTD od wypracowanego zysku zostanie opodatkowana podatkiem CT. Jego stawka to 19%. Tyle samo płacą również podmioty z osobowością prawną w Polsce.

  • Podatek PIT

Podatek dochodowy rozliczany jest w Anglii na korzystniejszych warunkach niż w Polsce. Kwota wolna od podatku to aż 12 570 GBP. Przy dochodzie przekraczającym tę kwotę, zapłacisz podatek w wysokości od 20% w zależności od wysokości dochodu.

  • Ubezpieczenie społeczne i zdrowotne

Od zarobku uzależniona jest również kwota przelewu na National Insurance, czyli odpowiednik rodzimego ZUS. Nie zawsze są one obowiązkowe, jednak jako dyrektor spółki LTD będziesz musiał oddać na ubezpieczenie pewien procent swojego dochodu, jeśli rocznie przekroczy on 9 100 GBP.

  • Podatek VAT

Jeśli Twoja spółka będzie mogła pochwalić się rocznym obrotem przekraczającym 85 000 GBP, będziesz musiał zarejestrować ją do VAT lub poprosić o to swoje biuro księgowe.

Stawki VAT w UK dzielą się na:

  • Standardową w wysokości 20%
  • Zredukowaną w wysokości 5%
  • Zerową, czyli 0%

Rozliczenie roczne

W Wielkiej Brytanii, w odróżnieniu od Polski rozliczenia podatkowe nie dzielą się na miesięczne zaliczki, ale dokonuje się zapłaty podatku raz do roku. Roczne rozliczenie podatkowe najczęściej zlecane jest księgowym. Jego koszt uzależniony jest od ilości dokumentów i pracy, którą księgowy musi wykonać.

Pierwszy rok prowadzenia działalności — koszty związane z rejestracją spółki

Początki prowadzenia Twojej działalności będą wymagały kilku dodatkowych (ale jednorazowych) opłat związanych z założeniem spółki czy powołaniem jej dyrektora.

  • Zlecenie dla biura księgowego rejestracji firmy w formie Limited Company to koszt około 100 GBP.
  • Kompleksowe załatwienie wszelkich wymaganych formalności na etapie powstawania spółki wiąże się z wydatkiem na poziomie od 400 do 600 GBP.

Podsumowanie

Na roczny koszt prowadzenia biznesu w Wielkiej Brytanii składają się wydatki uzależnione od indywidualnej sytuacji przedsiębiorcy i – przede wszystkim – od wysokości dochodów.

Inny roczny koszt poniesie właściciel spółki niezatrudniającej żadnego pracownika i osiągający zarobki na poziomie 5 000 zł miesięcznie, a więc zwolniony z podatku i niezarejestrowany do VAT, a zupełnie inny osoba, której spółka posiada pracowników i obraca towarem, którego wartość obliguje do rozliczenia VAT-u.

/artykuł sponsorowany/

Reklama