Festiwal Sztuka Ulicy 2019: Teatr Ognia i Papieru

Festiwal Sztuka Ulicy 2019: Teatr Ognia i Papieru.

Relikwiarz – spektakl zrealizowany w autorskiej konwencji Teatru Ognia i Papieru. Scenografię, obiekty, lalki wykonano z różnego rodzaju preparowanego papieru, tektury, kartonu i blachy stalowej poddanej działaniu rdzy o różnej intensywności. Niezwykle ważnym środkiem ekspresji jest tu ogień, tak destruktor jak też konstruktor teatralnej rzeczywistości. Symbolika kolorów, ognia, stalowej i papierowej materii tworzy uniwersalną opowieść o imponderabiliach, o rzeczach i sprawach najważniejszych. Scenka umieszczona w ustawionym na stole kubiku to swoisty relikwiarz, w którym zaistnieją najważniejsze dla artysty sceny z jego życia oraz istotne sensy i wartości – osobiste relikwie.
Istotną rolę odgrywa w spektaklu muzyka skomponowana i nagrana przez profesjonalnego, młodego kompozytora teatralnego i multiinstrumentalistę Piotra Zygmę.

Reżyseria i scenografia: Grzegorz Kwieciński
Muzyka: Piotr Zygma
Współpraca: Marcin Wartalski
Występują: Grzegorz Kwieciński , Emilia Obara, Piotr Zygma (wykonanie muzyki na żywo)

Teatr Ognia i Papieru to autorski teatr Grzegorza Kwiecińskiego – łódzkiego reżysera i artysty-plastyka. Teatr powstał w 1978 roku w Lublinie, a po trzech latach przeniósł się do Łodzi, gdzie ma swoją siedzibę do dzisiaj. Pierwszy spektakl Teatru Ognia i Papieru odbył się podczas Kwalifikacyjnego Kursu Instruktorów Teatru Lalek, 1 sierpnia 1978 roku w Gardzienicach. Jak opowiada Grzegorz Kwieciński: „Na miejscu się okazało, że niczego nie ma. Ale trwała tam budowa, czyli remont pałacu /…/. I ja zacząłem z tego budować swoje rzeźby, obiekty. Nie było czym tego oświetlić więc pomyślałem sobie, że oświetlę to ogniem. No i jak to zacząłem oświetlać ogniem, to myślę: Acha, świetnie, to w ogóle jest piękna rzecz”. I tak narodził się teatr plastyczny, którego siłą sprawczą stał się ogień, odgrywający w kolejnych realizacjach Kwiecińskiego niebagatelną rolę. Artysta wypracował własny, oryginalny styl, posługujący się znakiem plastycznym i obrazem, rozpoznawalny nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Teatr Ognia i Papieru, razem ze swoim twórcą, wędruje po całym świecie – zespół grał na najważniejszych festiwalach teatru lalkowego i alternatywnego na Węgrzech, we Francji, Szwajcarii, w Niemczech, w Szwecji, Indiach, Panamie, Pakistanie, Ekwadorze i USA.
W repertuarze teatru znajdują się przedstawienia plenerowe jak również spektakle, które mogą być wystawiane w kameralnych salach, małych teatrach, na niewielkich scenach. Niektóre z nich mieszczą się w przestrzeni małej stolikowej klatki, a akcja innych rozgrywa się w przestrzeni klatki niewiele większej od aktorów. Wszystkie przedstawienia są bezpieczne dla widzów i pomieszczeń, w których się rozgrywają.
Widowiska Teatru Ognia i Papieru nie powstają z próby na próbę. Wcześniej reżyser komponuje swoją wizję, ale dopiero konfrontacja z publicznością kształtuje ostateczną wersję przedstawienia. „Od razu jest jazda na 100 proc”– podkreśla Grzegorz Kwieciński. „To jest coś pomiędzy happeningiem a teatrem, choć bliżej teatru…”

Opinie:
„To niezwykły teatr plastyczny, bo siłą sprawczą jest w nim żywioł ognia. Ogień jest animatorem form plastycznych wykonanych z papieru lub tektury, stanowi także podstawowy wyraz artystyczny jako środek ekspresji i światła. Spektakle mają formę jednorazowych happeningów, ale odbywają się według ustalonego scenariusza, których autorem jest Kwieciński. /…/ Teatr Ognia i Papieru zaliczany jest do teatrów lalkowych wyrażających się tylko środkami plastycznymi”.
Anna Stafiej, Słownik Wiedzy o Teatrze, wydawnictwo Parkedukacja, 2005

„Prawdziwy ogień ożywia i spopiela papierowe figurki, niszczy ich papierową rzeczywistość”
Piotr Mitzner, Teatr Światła i Cienia, PIW, Warszawa 1987

27. Międzynarodowy Festiwal Sztuka Ulicy 2019
Teatr Ognia i Papieru
Spektakl „Relikwiarz”
7 lipca, godz. 21.00, Metro Słodowiec
muzyka na żywo

FB-klik

Reklama

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.