Drogocenne podróże. Wystawa fotografii i biżuterii etnicznej Marii Magdaleny Kwiatkiewicz

Drogocenne podróże. Wystawa fotografii i biżuterii etnicznej Marii Magdaleny Kwiatkiewicz.

Głównym powodem, dla którego podróżuje, są ludzie – ich codzienność, praca, kultura oraz nierozerwalnie z nimi związana religia. Maria Magdalena Kwiatkiewicz, podróżniczka, kolekcjonerka, wreszcie kobieta biznesu zaprasza na wyprawę, której kierunki wyznaczyła biżuteria i ludzie nadający jej szczególne, często magiczne znaczenie.

Indie, Nepal, Papua, Kambodża, Etiopia, Chiny, Tybet – m.in. z tych krajów pochodzą zbiory biżuterii etnicznej, które od 2 sierpnia 2019 roku zagoszczą w Muzeum Biżuterii Współczesnej znajdującym się w pasażu warszawskiego Centrum Praskiego Koneser. Wystawę dopełnią fotografie goszczące w formie ekspozycji plenerowej na dziedzińcu kompleksu, a przy tym poszerzające kontekst kulturowy, z jakiego wyjęte zostały obiekty zdobiące bohaterów obrazów. Ale czy ich funkcja jest wyłącznie dekoracyjna?

Otóż prezentowane na wystawie DROGOCENNE PODRÓŻE obiekty stanowią w znacznej mierze istotny dla danego plemiona kod, niewerbalny komunikat informujący o pochodzeniu, intencjach „nosiciela”, zajmowanej w środowisku pozycji.

Takie znaczenie mają m.in. afrykańskie naszyjniki powszechnie nazywane paszportami przez pustynie. Krzyże Tuaregów zrobione są ze sznurka i metalu, które przybliżają ludom zamieszkującym Saharę tożsamość oraz pochodzenie noszącego go człowieka. Dzięki szczególnej formie wisiora i znajdującym się na nim grawerom odczytują oni, z jakiej okolicy wywodzi się podróżnik. Każda oaza ma bowiem inny, charakterystyczny dla siebie kształt krzyża, informujący o takich elementach bliskiego jej krajobrazu, jak: okoliczne wzgórza,
a nawet liczba studni. Osoba nosząca go, nie jest więc dla mieszkańców Sahary anonimowa,
a przez to chętniej udziela się jej schronienia.

Odmienne, choć równie istotne znaczenie posiada m.in. duża, srebrna spinka ze starannie wytłoczonymi buddyjskimi symbolami, charakterystycznymi dla kultury Tybetu. Noszona jest jako element garderoby, a służy przytrzymywaniu ubrań – dokładnie szerokich, kolorowych pasów, zakładanych przez miejscowe kobiety w talii. W jaki sposób Maria Magdalena Kwiatkiewicz weszła w posiadanie tego obiektu? Otóż podróżując przez Wyżynę Tybetańską, spotkała kobietę pasącą jaki, mającą na sobie właśnie takie ozdobne zapięcie. Nie rozstawała się z nim – największym majątkiem rodziny – ani na chwilę. Zgodnie z tradycją miała przekazać spinkę swojej córce dopiero w dniu jej ślubu. Podróżniczka odkupiła ją od właścicielki, dzięki czemu za zdobyte pieniądze właścicielka spinki mogła kupić nowe zapięcia dla obu córek.

Te i wiele więcej osobliwych historii z podróży Marii Magdaleny Kwiatkiewicz poznać będzie można 2 sierpnia o godzinie 19:00 w Muzeum Biżuterii Współczesnej (Centrum Praskie Koneser) podczas wernisażu z udziałem autorki.

Wernisaż: 2 sierpnia 2019 r. o godz. 19:00 w Muzeum Biżuterii Współczesnej w Warszawie zlokalizowanym w Centrum Praskim Koneser.

Maria Magdalena Kwiatkiewicz

Jej dwie wielkie pasje – podróżowanie i fotografowanie, z roku na rok stają się coraz silniejsze. Wędrując do najdalszych zakątków świata z aparatem w dłoni, wyrusza na spotkanie z ludźmi, bo to oni są dla niej najważniejsi – zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Fascynują ją tzw. zwykli ludzie, których wyjątkowość zapamiętuje dzięki fotografiom i emocjom. Pejzaże i egzotyczne krajobrazy zachwycają, ale są wyłącznie tłem do tego, co najważniejsze – nawiązywanych relacji, poznawanych obyczajów i wyzwań dnia codziennego spotykanych na krańcach świata rodzin. Właśnie ludzie w kontekście ich najbliższego otoczenia sytuuje w centrum uwagi cykli fotograficznych, których ma na koncie już kilkadziesiąt i którymi z wielką przyjemnością dzieli się od dziesięciu ponad lat z instytucjami kultury i sztuki, najchętniej organizując wystawy w tkance miejskiej – na ulicach. Zależy jej bowiem na najszerszym dostępie do wiedzy i pierwiastku dobra, który stara się przywozić z każdej wyprawy.

Maria Magdalena Kwiatkiewicz, współzałożycielka firmy YES Biżuteria, jest nie tylko przykładem niezwykle empatycznej podróżniczki, ale również ogromnej miłośniczki, a zarazem wytrawnej znawczyni polskiego designu, który wprowadza na rynek od 35 lat. Obecnie jest właścicielką największej w Polsce, bo liczącej ponad 1 200 obiektów, prywatnej kolekcji biżuterii współczesnej oraz etnicznej przywożonej z wypraw. Wewnętrzną potrzebę promocji polskiej sztuki złotniczej realizuje ponadto na gruncie powołanej do życia 20 lat temu Galerii YES znajdującej się na poznańskiej starówce. – Mój świat zawsze wypełniała biżuteria, zarówno w kontekście życia zawodowego, jak i wielkiej pasji do piękna i designu. Uwielbiam biżuterię etniczną, którą przywożę z najdalszych zakątków świata i którą wzbogacam swoją kolekcję, i ona cieszy mnie szczególnie – mówi Maria Magdalena  Kwiatkiewicz. – Jeszcze większą satysfakcję czuję, kolekcjonując biżuterię współczesną, szczególnie tę unikatową, która niejednokrotnie wyznacza nowe kierunki w projektowaniu i złotnictwie w ogóle – dodaje.

Ostatnim dziełem Marii Magdaleny Kwiatkiewicz jest książka „Artyści złotnicy, Rozmowy o polskiej biżuterii”.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.