
Regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach to kluczowy element bezpiecznej eksploatacji pojazdu. Właściwe ciśnienie wpływa na prowadzenie samochodu, zużycie paliwa oraz trwałość ogumienia. Systematyczna kontrola pozwala uniknąć poważnych awarii i oszczędzić pieniądze.
Bezpieczeństwo i ekonomia – główne powody kontroli ciśnienia w oponach
Czy wiesz, że niewłaściwe ciśnienie w oponach może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze? Niedopompowane opony zwiększają ryzyko aquaplaningu i wydłużają drogę hamowania nawet o 10 metrów na mokrej nawierzchni. Zbyt niskie ciśnienie powoduje również zmniejszenie stabilności pojazdu podczas wykonywania nagłych manewrów. Aby zabezpieczyć się przed finansowymi skutkami nieprzewidzianych sytuacji, warto poszukać dobrego ubezpieczenia AC. Znajduje ono zastosowanie między innymi wtedy, gdy auto zostanie uszkodzone wskutek niesprzyjającej pogody (np. gradobicia) lub nieostrożności kierowcy. Szczegóły dotyczące tej polisy znajdziesz na stronie HDI Autocasco.
Systematyczna kontrola ciśnienia przekłada się także na realne oszczędności. Niemieckie Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego wykazało, że opony z ciśnieniem niższym o zaledwie 0,6 bara zwiększają zużycie paliwa o około 4%. W skali roku, przy przebiegu 10 000 kilometrów, oznacza to dodatkowe 28 litrów spalonego paliwa.
Jaka jest prawidłowa wartość ciśnienia w oponach samochodowych?
Uniwersalnie przyjmuje się, że bezpieczny zakres to od 2,1 do 2,3 bara, który sprawdzi się w większości pojazdów osobowych. Jednak dokładne wartości różnią się w zależności od modelu samochodu, rozmiaru opon i osi pojazdu. Dla opon 13-calowych zalecane ciśnienie wynosi od 2,1 do 2,5 bara, natomiast dla 15-calowych od 2,2 do 2,7 bara. Najdokładniejsze informacje o zalecanym ciśnieniu można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu lub na specjalnej naklejce umieszczonej najczęściej na drzwiach kierowcy, klapce wlewu paliwa lub słupku drzwiowym.
W jakich sytuacjach koniecznie sprawdzić ciśnienie w oponach?
Regularna kontrola ciśnienia w oponach stanowi podstawę bezpiecznej eksploatacji samochodu. Pomiar należy wykonywać minimum raz w miesiącu, a w przypadku starszych opon nawet co dwa tygodnie. Każdy kierowca powinien mieć na uwadze, że naturalne procesy starzenia gumy oraz mikrouszkodzenia mogą prowadzić do powolnej utraty powietrza. Pomiar ciśnienia staje się szczególnie istotny przed wyruszeniem w dłuższą trasę. Większe obciążenie pojazdu pasażerami i bagażami wymaga odpowiedniego dostosowania wartości. Optymalny moment na sprawdzenie to chwila tuż przed zapakowaniem auta, gdy opony są zimne.
Również znaczące wahania temperatury otoczenia mają wpływ na ciśnienie w oponach. Spadek o 10 stopni Celsjusza może obniżyć ciśnienie nawet o 0,1 bara. Dlatego przy pierwszych oznakach zmiany pory roku warto przeprowadzić dodatkową kontrolę. Warto pamiętać, że jest ona niezbędna po wymianie opon, naprawie ogumienia lub długim postoju pojazdu. Warto również sprawdzić koło zapasowe – jego stan może okazać się kluczowy w nieprzewidzianych sytuacjach. W przypadku zestawu naprawczego należy regularnie weryfikować datę jego przydatności.
Nie chcesz, aby zaskoczyła cię sytuacja na drodze? Pomoże Ci odpowiednio dobrane ubezpieczenie. W HDI znajdziesz ofertę polis, która obejmuje nie tylko obowiązkowe OC, ale także dodatkowe AC oraz assistance. Na stronie HDI zapoznasz się ze szczegółami ubezpieczeń i przekonasz się, czy odpowiadają Twoim potrzebom.
Jak kontrolować ciśnienie w oponach? Instrukcja krok po kroku
Prawidłowy sposób kontrolowania ciśnienia w oponach wymaga odpowiedniego przygotowania i przestrzegania kilku zasad:
- Pomiar należy wykonywać na zimnych oponach, czyli po minimum 30-minutowym postoju lub przed pierwszą jazdą danego dnia.
- Pierwszym krokiem jest odkręcenie kapturka zabezpieczającego zawór.
- Następnie trzeba przyłożyć manometr do zaworu, dociskając go prostopadle i pewnie, aby uniknąć ucieczki powietrza.
- Odczyt powinien nastąpić natychmiast po usłyszeniu charakterystycznego syku.
- Uzyskany wynik należy porównać z wartościami zalecanymi przez producenta pojazdu.
W przypadku zbyt niskiej wartości konieczne jest dopompowanie opony przy użyciu kompresora. Po zakończeniu pomiaru lub korekty ciśnienia należy dokładnie zakręcić kapturek zabezpieczający. Warto również zapisać wyniki pomiarów, aby móc monitorować ewentualne spadki ciśnienia w dłuższym okresie. Czynności te należy powtórzyć dla każdego koła, nie pomijając koła zapasowego.
Skutki zbyt wysokiego oraz zbyt niskiego ciśnienia w oponach
Pamiętaj, że niewłaściwe ciśnienie w oponach, zarówno zbyt wysokie jak i zbyt niskie, może prowadzić do poważnych konsekwencji. Opony napompowane ponad zalecaną wartość mają zmniejszoną przyczepność, ponieważ ich powierzchnia styku z nawierzchnią jest mniejsza. Dodatkowo nadmierne ciśnienie sprawia, że opony są bardziej podatne na uszkodzenia przy najechaniu na przeszkody oraz szybciej zużywają się w środkowej części bieżnika.
Z kolei zbyt niskie ciśnienie powoduje nadmierne nagrzewanie się opon, zwiększając ryzyko wystąpienia groźnego rozerwania opony podczas jazdy. Niedopompowane opony negatywnie wpływają na prowadzenie pojazdu, wydłużają drogę hamowania i znacząco zwiększają zużycie paliwa – nawet o 4% przy ciśnieniu niższym o 0,6 bara od zalecanego. Ponadto opony zużywają się nierównomiernie, co skraca ich żywotność i generuje dodatkowe koszty związane z koniecznością wcześniejszej wymiany.
/ARTYKUŁ SPONSOROWANY/