Dlaczego badania UX są ważne przy tworzeniu projektu?

badanie User Experience
User Experience (UX) to projektowanie zorientowane na użytkownika. Polega ona na tworzeniu takich produktów lub usług, które uwzględniać będą nie tylko jego potrzeby, ale także przyzwyczajenia, a nawet obawy. Najczęściej jednak projektowanie zorientowane na użytkownika pojawia się w odniesieniu do stron internetowych i produktów cyfrowych. Przed osobami tworzącymi projekty czeka wiele wyzwań. Znacznym ułatwieniem w stworzeniu produktu, który spełni wszystkie oczekiwania użytkownika, są badania UX.

Co to jest User Experience?

Jak już wspominaliśmy, jest to projektowanie zorientowane na użytkownika. Określenie to po raz pierwszy pojawiło się już w latach 70. XX wieku. Na szerszą skalę zaczęto je jednak stosować dopiero w latach 90. W Polsce projektowaniem produktów cyfrowych i stron internetowych na szeroką skalę zaczęto zajmować się dopiero na początku XXI wieku.

Przekonano się wówczas, że dobrze zaprojektowana strona internetowa czy aplikacja przekłada się na zadowolenie użytkownika, a tym samym wpływa pozytywnie na rozwój biznesu, przynosząc niemałe zyski. Przygotowana pod kątem UX strona lub aplikacja wyróżnia się łatwą nawigacją, prostym interfejsem, jest wolna od błędów i reklam. Ponadto odznacza się atrakcyjną szatą graficzną i zawiera przydatne informacje. Jest też dostosowana do przeglądania na urządzeniach mobilnych.

Badania UX — kiedy się je przeprowadza?

Powstające nowe czy ulepszane strony www oraz aplikacje mobilne muszą być dla użytkowników przyjazne, łatwe w obsłudze i przyjemne w użytkowaniu. Co więcej, muszą być również konkurencyjne w stosunku do takich samych produktów, które oferują inne firmy. Stworzenie takiego produkty nie jest proste. Z pomocą przychodzą badania UX. Wykonuje się je, nie tylko rozpoczynając prace przy realizacji projektu, ale przez cały czas jego trwania.

Badany jest także już gotowy projekt. Może się bowiem okazać, że zmianie uległy zarówno potrzeby użytkowników, jak i warunki. W efekcie gotowy już projekt należy ulepszyć. Co więcej, można zbadać także produkt, który od pewnego czasu jest już na rynku. Tego typu badania mogą zlecić na przykład właściciele e-sklepów, którzy od pewnego czasu odnotowują mniejszą sprzedaż. Wyniki badań UX pozwolą im dowiedzieć się, dlaczego tak się dzieje.

Jakie metody badawcze są stosowane?

Do badań UX wykorzystywane są metody ilościowe i jakościowe. Te pierwsze to badania, które opierają się przede wszystkim na analizie danych statystycznych. W badaniach tych wykorzystywane są bardzo różne narzędzia. Przeprowadzając ilościowe badania UX, wykonuje się między innymi testy A/B i ankiety. Możliwe jest również mierzenie ruchu na stronie.

Badania jakościowe polegają na obserwacji użytkowników. Dzięki temu pozwalają one na poznanie ich potrzeb. W tych badaniach także wykorzystywane są różne narzędzia. Mogą to być zarówno testy (odbywają się one najczęściej na interaktywnym prototypie produktu), jak i pogłębione wywiady.

/artykuł sponsorowany/

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.