„7 spotkań, 7 historii” – filmowy projekt etnograficzny

„7 spotkań, 7 historii” to filmowo-animacyjny projekt Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, kontynuacja muzealnych badań terenowych, prowadzonych od lat 60 do 80. XX w. przez naszych etnografów – Piotra Szackiego i Krzysztofa Chojnackiego. To 7 dokumentów filmowych zestawiających obrazy z przeszłości i współczesne historie o przekazywaniu rzemiosła z pokolenia na pokolenie, utrwalając krajobraz kulturowy określonych miejsc.

Od lat 60 do 80. XX w. duet etnografów z Państwowego Muzeum Etnograficznego zrealizował kilkadziesiąt filmów etnograficznych, które prezentowały głównie zanikające już wówczas rzemiosła oraz wiejskie relikty, jak np. domowy wypiek chleba wygniatanego w dzieży i piecu. Kiedy po kilkudziesięciu latach, w 2018 roku, w ramach projektu „Muzeum w terenie” kolejni etnografowie wrócili w te miejsca, okazało się, że temat jest wciąż bardzo aktualny i zapewnił nowe kontakty z miejscami, w których byli nasi poprzednicy.

Polska wieś przeszła olbrzymią transformację od czasu ostatnich badań z połowy XX wieku, a większość utrwalonych na filmach warsztatów już nie istnieje, lub jeśli pozostały w swoich miejscach – już nie funkcjonują. Są jedynie echem przeszłości, „duchami”, które nie opuściły swoich siedzib – tak bardzo związanymi ze swoimi właścicielami, którzy pozostawiają je, by popatrzeć na narzędzia dawnej pracy, by z nimi pobyć i wspomnieć „dawne czasy”. „Powrót w teren okazał się ożywczy. Zwróciliśmy uwagę na miejsca, w których praca w warsztatach rzemieślniczych nadal jest kontynuowana przez kolejne pokolenia oraz na takie, w których żyją jeszcze filmowi bohaterowie” – mówi Małgorzata Jaszczołt, koordynatorka Projektu.

Projekt „7 spotkań, 7 historii” opowiada w języku filmowym o tych kontynuacjach, pokazuje kulturowe ciągłości, trwanie pewnych treści lub ich zmianę. Zestawianie obrazów z przeszłości i tych współczesnych to dialog „kiedyś” z „dzisiaj.” Pomysł kontynuacji projektu posłużył przedłużeniu muzealnych historii w nowej odsłonie w nawiązaniu do przeszłości. Dla muzeum jako instytucji długiego trwania – taki powrót ma zawsze walor retrospektywny i pozwala na obserwację zachodzących zmian w obrębie określonej tematyki.

„Myśląc perspektywicznie i długofalowo, wielokrotne rejestracje w tych samych miejscach pozwalają uchwycić te procesy, które mogą być punktem odniesienia w przyszłości przez naszych następców” – podsumowuje Małgorzata Jaszczołt.

7 filmów z Projektu będzie dostępnych online na dedykowanej playliście „7 spotkań, 7 historii” n kanale You Tube Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.

Więcej informacji o projekcie „7 spotkań, 7 historii”:
https://ethnomuseum.pl/projekty/7-spotkan-7-historii/
FB: http://bit.ly/FB_7spotkań_7historii

YT – klik

Fotografia: Wyplatanie wierszy przez Henryka Pałkowskiego i Leona Lipeckiego, Nowe, woj. kujawsko-pomorskie, 1982 r. Fot. Piotr Szacki. Fotografia ze zbiorów Archiwum PME

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.