XIII Międzynarodowy Festiwal Teatru Lalek i Animacji Filmowych dla Dorosłych „Lalka też Człowiek”

"Biografia" - Theatre Karlsson Haus
UDOSTĘPNIJ
  • 2
  •  
  •  
  •  

XIII Międzynarodowy Festiwal Teatru Lalek i Animacji Filmowych dla Dorosłych „Lalka też Człowiek”.

Najważniejsze wydarzenie teatru lalkowego dla dorosłych w Polsce i jedno z najistotniejszych w Europie już po raz trzynasty zaprosi na przegląd najciekawszych przedstawień z całego świata. Międzynarodowy Festiwal Teatru Lalek i Animacji Filmowych dla Dorosłych „Lalka też Człowiek” rozpocznie się 7 października 2018 roku.

Teatry i twórcy ze Stanów Zjednoczonych, Włoch, Węgier, Holandii, Słowenii, Rosji czy Polski zaprezentują szerokie spektrum spojrzenia na teatr lalkowy. Z jednej strony będzie można obejrzeć historie ocierające się o baśń, z drugiej będące swego rodzaju reportażem. Część teatrów posłuży się tradycyjnymi środkami wyrazu, inne – nowymi technologiami łączącymi różne dziedziny sztuki.

Tak będzie w przypadku otwierającego XIII edycję Festiwalu „Lalka też Człowiek” słoweńskiego Moment Maribor z przedstawieniem „Victoria 2.0”. To autorski projekt teatru przedmiotu i technologii video. Kto ma przyjaciół, atrakcyjnego partnera i świetny seks? Kto wie, czego chce i wie, jak to osiągnąć? Wreszcie – kogo kocha życie? Odpowiedzi na te pytania poszukuje przedstawienie balansujące na granicach dramatu i performansu, rzeczywistości i iluzji. Zupełnie inaczej niż „Pobudka”, solowy spektakl Natalii Sakowicz inspirowany najpopularniejszymi baśniami braci Grimm. Jego główna bohaterka powinna już dorosnąć i stać się kobietą. Powinna wiele rzeczy, a jeszcze więcej nie powinna. Tymczasem gubi się w lesie. W baśniowym otoczeniu przedstawiony zostaje temat kobiecości dzisiaj. Co łączy współczesną dziewczynę ze Śpiącą Królewną czy z Czerwonym Kapturkiem? Czy mają jeszcze wspólne tematy czy są sobie zupełnie obce?

W kolejnych dniach Festiwalu wystąpi m.in. Hilary Chaplain, która w „Ostatnim szczurze Terzina” opowiada o mrocznych czasach II wojny światowej. W mieście zamienionym przez nazistów w getto uwięziono wielu artystów żydowskiego pochodzenia. W konspiracji tworzyli oni kabarety, wystawiali opery czy pisali poezję. Paweł – główny bohater, poznaje Zofię – byłą artystkę berlińskiego kabaretu, wraz z którą uczy się jak przetrwać dzięki sztuce i humorowi. W spektaklu wykorzystano lalki oraz projekcje inspirowane kabaretem, malarstwem i poezją tworzoną w obozie koncentracyjnym Terezin.

„Lalka też Człowiek” to niepowtarzalna okazja do przekonania się, że teatr lalkowy skierowany jest nie tylko do dzieci. Za jego pomocą można poruszać tematy ważne, kontrowersyjne, trudne, bliskie dorosłemu człowiekowi. Lalka potrafi też wzruszyć do łez.

http://lalkatezczlowiek.eu/aktualnosci

XIII Międzynarodowy Festiwal Teatru Lalek i Animacji Filmowych dla Dorosłych „Lalka też Człowiek”, 7-14 października, LOKALIZACJE:  Instytut Teatralny, Teatr Druga Strefa, Teatr “SOHO”, Scena Współczesna – Teatr

Tańca Zawirowania, Centrum Promocji Kultury Warszawa Praga Południe

Program XIII Festiwalu “Lalka też Człowiek”

7 października, godz. 19:45

Otwarcie festiwalu i spektakl: Moment Maribor, “Victoria 2.0” (Słowenia) / Instytut Teatralny, ul. Jazdów 1

8 października, godz. 20:00

La Capra Ballerina, “Preludes, duck death tulip” (Włochy) / Teatr Druga Strefa, ul. Magazynowa 14a

9 października godz. 20:00

Hilary Chaplain, “Ostatni Szczur Terezina” (USA) / Instytut Teatralny, ul. Jazdów 1

10 października godz. 20:00

Theatre Karlsson Haus, “Biografia” (Rosja) / Instytut Teatralny, ul. Jazdów 1

11 października, godz. 18.00

Projekcja krótkometrażowych filmów animowanych nagrodzonych na festiwalu ANIMATOR 2018 – konkurs polski oraz film długometrażowy  Janka” / Kartonovnia, ul. Hoża 51

11 października, godz. 20:00  

Natalia Sakowicz, “Pobudka” (Polska) / Teatr “SOHO”, ul. Mińska 25

12 października, godz. 20:00

Monika Wachowicz, “V” (Polska) / Scena Współczesna – Teatr Tańca Zawirowania, ul. Belwederska 20/22

13 października, godz.19:00

Wernisaż wystawy “LALKI” Włodzimierza Pawłowa / Centrum Promocji Kultury Warszawa Praga Południe, ul. Podskarbińska 2

13 października, godz. 20:00

Ferenc Fehér, “Morgan and Freeman” (Węgry) / Teatr “SOHO”, ul. Mińska 25

14 października, godz. 13:30

Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Filia we Wrocławiu, “Dziwny przypadek psa nocną porą” (Polska) / Teatr “SOHO”, ul. Mińska 25

14 października, godz. 16.00

Projekcja krótkometrażowych filmów animowanych nagrodzonych na festiwalu ANIMATOR 2018 – konkurs międzynarodowy oraz film długometrażowy nagrodzony w tym rok “FOTON” / Kartonovnia, ul. Hoża 51

14 października, godz. 20:00

Magical Theatre & the Amanda Puijk Company, “Excuvia” (Holandia) / Teatr “SOHO”, ul. Mińska 25

Po spektaklu, około godziny 21:15, ogłoszenie werdyktów jurorskich, zakończenie festiwalu


Opisy spektakli

Dziwny przypadek psa nocną porą

Reżyseria: Karolina Przystupa

Polska

„Kto zabił psa? Martwy Wellington został znaleziony w ogrodzie pani Shears, nad nim stał przerażony chłopak – Christopher. Przyłapano go? Piętnastolatek z zespołem Aspergera, bezkompromisowo i logicznie postrzegający świat, zostaje posądzony o zabójstwo. Zaczyna więc prowadzić własne śledztwo, mimowolnie demaskując kłamstwa ludzi wokół i podważając relacje rodzinne.”

            Sztuka napisana przez Simona Stephensa według powieści Marka Haddona. Widzowie zostają zaproszeni do kręgu i razem z aktorami uczestniczą w wydarzeniach, a wokół nich – na ścianach i podłodze – piętrzą się matematyczne zapiski bohatera. Rolę psa Wellingtona gra lalka, która w toku trwania spektaklu jest animowana przez poszczególnych aktorów, stając się symbolem wyrzutów sumienia bohaterów sztuki.

V

Reżyseria: Monika Wachowicz

Polska

Bohaterka, tańcząc na scenie, zaprasza do podróży w przeszłość. To teatr budujący emocje sceniczne za pomocą ruchu i mimiki. Eksperyment z własną energią i dynamiką ruchu, w którym gra zamienia się w podróż i bardzo osobisty akt mierzenia się z samotnością i stratą. Pokazuje proces powolnego, choć momentami dramatycznego oswajania się ze sobą, swoim życiem i ciałem. Reżyserka jest jednocześnie autorką scenariusza, choreografką, scenografką oraz autorką kostiumu.

Pobudka

Reżyseria: Natalia Sakowicz

Polska

Spektakl lalkowy inspirowany baśniami braci Grimm. Tematem jest współczesna kobiecość, ale i archetypiczność kobiecości związana z baśniowymi postaciami, wcieleniami dziewczynek i kobiet (Śpiąca królewna, Czerwony kapturek). Bohaterka (pomysłodawczynią i wykonawczynią jest Natalia Sakowicz, aktorka i tancerka) to zwyczajna dziewczyna u progu dojrzałości. Wszyscy wokół wiedzą, co ona powinna zrobić i czego robić nie powinna. A ona sama? Gubi się w lesie i zupełnie nie wie, która ze ścieżek jest właściwa. Czyha na nią wiele niebezpieczeństw, ale też i wiele odkryć. Scenografia Maria Żynel, muzyka Anna Stela.

Morgan and Freeman

Reżyser: Ferenc Fehér

Węgry

Freeman ma 35 cm i trudny charakter. Być może dla niektórych wygląda jak lalka, ale jak na nią wykazuje zadziwiająco dużo życia i bardzo mało lalkowatości. Niektórzy nawet uważają, że jest wredny i szuka wszelkich możliwych powodów, aby dokuczyć partnerowi na scenie. W spektaklu Morgan (Ferenc Fehér) i Freeman pokażą widzom bardzo ekspresyjny kawałek taneczny, od którego scena zaiskrzy. To starcie dwóch barwnych osobowości. Muzyka i choreografia Ferenc Fehér.

Ostatni szczur Terezina

Reżyseria: Hilary Chaplain

USA

Czechosłowacki Terezin w czasie II wojny światowej stał się gettem, w którym uwięziono wielu artystów. Nie chcieli i nie mogli wyrzec się sztuki, bo była ich jedyną furtką do wolności. Paweł – szczur – mimo głodu, zafascynowany kabaretem, zostaje w getcie, kiedy inne szczury już dawno uciekły. W kuchni poznaje Zofię, artystkę przedwojennego berlińskiego teatru. Razem, czerpiąc ze źródła sztuki i humoru, starają się przetrwać. Postać szczura Pawła grana jest przez lalkę typu bunraku i jest animowana przez dwóch aktorów-lalkarzy.

Preludes, duck death tulip

Reżyseria: Damiano Privitera i Laura Bartolomei

Włochy

Spektakl teatru lalkowego La Capra Ballerina Puppet Theatre. W niemal pustej przestrzeni pokoju bez ścian stoi puste łóżko. To doskonałe, choć i nieco przerażające miejsce, aby opowiedzieć historię o śmierci i nieśmiertelności, w której każdy przedmiot można ożywić, przekazując mu własne myśli. Strach przed śmiercią, to szczególne metafizyczne drżenie, jest częścią naszego człowieczeństwa. Każdy – i dziecko, i dorosły – staje się niewinnym i zatrwożonym bohaterem tej opowieści.

Victoria 2.0

Reżyseria: Zoran Petrovic

Słowenia

„W przestrzeni między teatrem dramatycznym a lalkowym, w relacji między aktorem i lalką, na scenie współtworzonej technologią wideo trwa spektakl–performans. Kim są zwycięzcy, czego pragną i potrzebują? Oni przede wszystkim zwyciężają. We wszystkim. Są skuteczni, pewni siebie i piękni. Wiedzą, jak dążyć do celu, cieszą się, gdy go osiągną. I… nikogo nie potrzebują.”

            Opowieść o zwycięzcach jest metaforą współczesnego, medialnego świata, w którym słabość zostaje natychmiast wykryta, wykorzystana i napiętnowana. Spektakl teatru Moment Maribor o wyższości i pogardzie. Występuje Ana Zala Štiglic.

Exuwia

Reżyseria: Charlotte Puijk-Joolen

Holandia

Problem, jak w świecie materii odnaleźć drugą, duchową przestrzeń, nie jest zaskakujący ani nowy. Niemniej w przedstawieniu lalkowym rozważania dotyczące ludzkich możliwości i ograniczeń stają się bardziej wyraziste. Z bezkresnej przestrzeni wyłania się drabina ewolucyjna, a my wcale nie znajdujemy się na jej szczycie. Czy wolność i przynależność się wykluczają? A może jedno zawiera się w drugim, o ile istnieje jakiś wyższy byt?

Spektakl Magisch Theatertje z trzema aktorami – Charlotte Puijk-Joolen, Anandą Puijk i Dönci Bànki – rozgrywający się bez słów. Muzyka Jur de Vries, śpiewa Kevin Skelton.

Biografia

Reżyseria: Alexey Lelyavski

Rosja

Baśń o brzydkim kaczątku to przykład szczególnie pojmowanej biografii, w której to nie przemiana jest elementem kluczowym, ale uzyskanie świadomości swojego ja. Mikhail Shelomentsev, Anatoliy Guschin, Natalia Slascheva odgrywają, ale też swoiście interpretują opowieść Andersena. Teatr lalkowy każe nam spojrzeć z innej, być może bardziej gorzkiej perspektywy, kwestionującej przemianę brzydkiego kaczątka w pięknego łabędzia. Tu i teraz każdy musi sobie sam zadać pytanie, kim jest. Doskonałym boskim odbiciem, migoczącym jak refleksy na wodzie? A może tylko niedoskonałą i bardzo ziemską istotą?

Warszawa, wstęp wolny, obowiązują zapisy

 Więcej informacji na oficjalnej stronie Festiwalu www.lalkatezczlowiek.eu oraz na fanpage’u www.facebook.com/lalkatezczlowiek/

Organizator: Unia Teatr Niemożliwy

źródło: materiały prasowe

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.