„W warsztacie niderlandzkiego mistrza. Holenderskie i flamandzkie rysunki z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie”

W warsztacie niderlandzkiego mistrza. Holenderskie i flamandzkie rysunki z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie.

Wystawa „W warsztacie niderlandzkiego mistrza” to zaproszenie do spotkania z holenderskimi i flamandzkimi artystami w najbardziej intymnym momencie ich pracy twórczej. Dzięki prezentowanym na ekspozycji rysunkom i podrysowaniom, zobaczymy „od kuchni” praktykę warsztatową mistrzów tworzących od XVI do XVIII wieku. Co ważne, ze względu na wrażliwość podłoży i technik prace te wymagają szczególnej ochrony – bardzo rzadko eksponowane, na co dzień przechowywane są w Gabinecie.

Rycin i Rysunków MNW. Ponadto, specjalnie na potrzeby wystawy, sfotografowano w podczerwieni XVI-wieczne obrazy niderlandzkie. Uzyskane zdjęcia wprowadzają widza w arkana procesu powstawania dzieł i pozwalają prześledzić niewidoczne gołym okiem zmiany np. w kompozycji.

Fot. Bartosz Bajerski

Na wystawie można zobaczyć prace ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie powstałe na przestrzeni trzystu lat, najstarsza pochodzi z przełomu XV i XVI wieku, najmłodsza – z początku wieku XIX. Wśród wystawianych dzieł znajdują się m.in. szkice Pietera (I) Coecke van Aelsta, Maertena de Vosa, Lodewijka Toeputa, Jacquesa (II) de Gheyna, Pietera (II) Stevensa, Petera Paula Rubensa, Theodoora van Thuldena, Jana van Noordta czy Ferdinanda Bola. Ekspozycja pozwala poznać rolę, jaką rysunki pełniły w praktyce warsztatowej od XVI do XVIII wieku.

Peter Paul Rubens, Joanna dArc ok. 1622 r.

Przy wyborze pokazywanych rysunków kuratorzy kierowali się chęcią ukazania wielości ich funkcji. Co ciekawe, w większości przypadków były one najbardziej intymną formą wypowiedzi artystycznej, przeznaczoną wyłącznie dla twórcy oraz wąskiego kręgu jego współpracowników i uczniów. Wśród wystawianych prac znajdują się zarówno studia postaci, zwierząt i pejzaży wykonane z natury, ale też z wyobraźni; projekty witraży, tapiserii, obrazów, rycin, a nawet przedmiotów złotniczych. Niektóre z nich to kopie – tego typu prace wykonywali zarówno kształcący się uczniowie, jak i uznani artyści szukający inspiracji w twórczości starszych mistrzów.

Fot. Bartosz Bajerski

Część ekspozycji jest poświęcona podrysowaniom – rysunkom przygotowawczym wykonanym przez artystów bezpośrednio na zagruntowanej desce lub płótnie obrazu, które w procesie malowania znikały pod kolejnymi warstwami farb. Dzięki metodzie fotografii w podczerwieni zostały przebadane XVI-wieczne obrazy niderlandzkie ze zbiorów MNW. Rezultaty tych badań są obszernie przedstawione na przykładzie trzech wybranych dzieł (Joos van Cleve z warsztatem, Ołtarz świętego Rajnolda; Jean Bellegambe, Tryptyk Opłakiwania i Caritas nieznanego malarza niderlandzkiego). Analiza podrysowań pozwoliła prześledzić, jak wyglądał pierwotny zamysł twórców, ile osób było zaangażowanych w wykonanie danego obrazu, czy wreszcie – jak zmieniał się wygląd kompozycji poprzez ingerencje dokonywane na życzenie kolejnych właścicieli. Widzowie mają okazję porównać kompozycje obrazów z fotografiami podrysowań w podczerwieni reprodukowanymi w rzeczywistej skali.

Chrispijn van den Broeck, Zmartwychwstanie Chrystusa, 1574 r.

W ramach programu edukacyjnego, obejmującego wykłady i spotkania w przestrzeni ekspozycji, zostaną zaprezentowane rozmaite zagadnienia dotyczące niderlandzkich twórców i ich dzieł, a także współczesnych metod badania ich twórczości. Wystawie towarzyszy również bogato ilustrowany, polsko-angielski katalog.

Kuratorzy:

Piotr Borusowski, Gabinet Rycin i Rysunków MNW
Aleksandra Janiszewska, Zbiory Dawnej Sztuki Europejskiej MNW


18 maja – 20 sierpnia 2017

Muzeum Narodowe w Warszawie, al. Jerozolimskie 3

źródło: materiały prasowe

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.