Warszawskie Kino Nieme 2018

UDOSTĘPNIJ
  • 4
  •  
  •  
  •  

Warszawskie Kino Nieme 2018.

Warszawa świętuje 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. To także 100. rocznica uzyskania praw wyborczych przez kobiety. Dlatego w tym roku warszawskie kino nieme ma kobiecą twarz! Zapraszamy na pięć niezwykłych spotkań z aktorkami polskiego kina niemego. Pokazom „pod chmurką” będzie towarzyszyć eksperymentalna muzyka na żywo.

Każdy seans będzie poprzedzony spotkaniem z jedną z dziennikarek filmowych – Anną Tatarską, Magdą Maksimiuk lub Dianą Dąbrowską, które o kobiecym, przedwojennym kinie wiedzą prawie wszystko. Filmy będą pretekstem do dyskusji na temat sytuacji kobiet w przedwojennej Polsce.

#StolicaWolności

14 LIPCA, godz. 20:30
„Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów”, reż. Eugen Illes, 1918
Mania zakochuje się z wzajemnością w Hansie, kompozytorze, dla którego szybko staje się muzą i natchnieniem. Niestety, na drodze do ich szczęścia pojawia się zazdrosny i wpływowy mecenas Morelli. Mania staje przed dramatycznym wyborem: zostać z Hansem i zaprzepaścić jego szanse ma zrobienie kariery lub oddać się Morellemu w zamian za utorowanie Hansowi drogi do sławy. 

Kogo usłyszymy?
Karolina Rec (RESINA) – wiolonczelistka. Rec od wielu lat jest związana z rodzimą sceną niezależną (współpracowała z Maciejem Cieślakiem, Michałem Bielą czy Natalią Fiedorczuk). Napisała też wiele ścieżek do spektakli teatralnych.

———-
21 LIPCA, godz. 20:30
„Ludzie bez jutra”, reż. Aleksander Hertz, 1919
Utalentowana aktorka Lola Wirska rozkochuje w sobie kolejnych mężczyzn, traktuje ich jak zabawki, a tym samym unieszczęśliwia ich rodziny. Jedną z jej ofiar zostaje rotmistrz Alfred Runicz, który w końcu zdaje sobie sprawę, jak wielką krzywdę Lola wyrządziła jemu i jego narzeczonej. 

Kogo usłyszymy?
Aleksandra Grünholz (We Will Fail) – tworzy muzykę elektroniczną z obszaru ambient i techno.

———-
28 LIPCA, godz. 20:30
„Halka”, reż. Konstanty Meglicki, 1929 
Młoda góralka Halka nie dostrzega bezgranicznej miłości Jontka. Zakochuje się w miejscowym paniczu, który jednak szybko rzuca ją dla innej. Zrozpaczona Halka po urodzeniu jego dziecka wpada w obłęd, a w efekcie odbiera sobie życie. 

Kogo usłyszymy?
Antonina Nowacka (WIDT) – używa przede wszystkim głosu, który poddaje prostym modulacjom oraz syntezie na żywo za pomocą zarówno efektów elektronicznych, jak i rozszerzonych technik wokalnych.

———-
4 SIERPNIA, godz. 20:30
„Zew morza”, reż. Henryk Szaro, 1927 
Stach od dziecka pragnął zostać marynarzem. Jego marzenie się spełnia, ma się także pobrać z córką właściciela wielkiego statku handlowego, Jolą. Spotyka jednak Hankę, znajomą z lat dziecinnych, która także się w nim zakochuje. Która z dziewczyn zdobędzie serce Stacha? 

Kogo usłyszymy?
Joanna Szumacher – artystka audiowizualna, producentka i kuratorka, twórczyni eksperymentalnej muzyki elektronicznej

———-
11 SIERPNIA, godz. 20:30
„Bestia”, reż. Aleksander Hertz, 1917
Pola ucieka z domu, by zrobić karierę artystki. Wkrótce z niepokornej dziewczyny stała się groźnym wampem, wdała się w romans z żonatym mężczyzną, jednak prześladowania dawnego kochanka szybko doprowadzają ją na skraj przepaści. 

Kogo usłyszymy?
Sasha Zakrevska – ukraińska projektantka graficzna mieszkająca obecnie w Warszawie, która jest również muzykiem pracującym z analogowymi dźwiękami.

———-
Na ekranie zobaczymy jedne z największych gwiazd przedwojennego kina:

Pola Negri była pierwszym wielkim wampem polskiego kina oraz pierwszą europejską gwiazdą Hollywood. „Bestia” to najstarszy zachowany film z udziałem Poli Negri, z kolei „Mania” to jeden z pierwszych filmów, w jakich wystąpiła już po wyjeździe za granicę. 

Halina Bruczówna w okresie I wojny światowej była największą konkurentką Poli Negri. Podobnie jak jej znakomita rywalka, Bruczówna także kreowała w filmach role kobiet fatalnych. „Ludzie bez jutra” to jedyny film z jej udziałem, który zachował się do naszych czasów. 

Zorika Szymańska była aktorką schyłku kina niemego w Polsce. Zagrała główne role w kilku filmach na przełomie lat 20. i 30. tych, wkrótce po nadejściu epoki kina dźwiękowego zakończyła karierę. 

Maria Malicka była znakomitą aktorką dramatyczną, jednak na srebrnym ekranie pokazywała się bardzo rzadko. „Zew morza” to jej pierwsza główna rola filmowa. 

Nora Ney to jedna z najciekawszych aktorek polskiego kina przedwojennego, która w odróżnieniu od większości aktorek tamtych czasów poświęciła się niemal wyłącznie karierze filmowej. Kreowała przede wszystkim role dramatyczne.

Filmy zostaną wyświetlone dzięki uprzejmości Filmoteki Narodowej – Instytut Audiowizualny.

Projekt “Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu “Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

https://www.facebook.com/events/1675665255880684/

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.