W łódzkim ruszy wojewódzka sieć roweru publicznego

W łódzkim ruszy wojewódzka sieć roweru publicznego.

Dziesięć miast, leżących na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, obejmie pierwsza tego typu w kraju sieć wypożyczalni wojewódzkiego roweru publicznego. W jego ramach do jesieni br. ma powstać 125 stacji, w których podróżni i mieszkańcy będą mogli korzystać z ponad tysiąca jednośladów.
 
Wart 24 mln zł projekt realizowany jest przez województwo łódzkie, którego zarząd wyłonił już wykonawcę inwestycji i wkrótce ma zostać podpisana umowa. Jak poinformował marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień, operatorem sytemu będzie firma Nextbike Serwis, która złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu.
 
„W ramach projektu +Rowerowe Łódzkie+ powstanie system wypożyczalni roweru publicznego w województwie łódzkim. Będzie składał się z 15 parkingów rowerowych na pojazdy prywatne wraz z punktami naprawczymi oraz 125 stacji, w których przez cały rok będzie można wypożyczyć 1002 rowery” – ogłosił marszałek.
 
System roweru metropolitalnego obejmie dziesięć miast w Łódzkiem położonych na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA). Oprócz Łodzi, gdzie powstanie 14 stacji ze 140 rowerami, znajdą się one także w Koluszkach (22 stacje), Pabianicach (14), Kutnie (13), Łowiczu (12), Sieradzu (12), Zduńskiej Woli (12), Zgierzu (11), Skierniewicach (9) i Łasku (6).
 
W każdym z miast największe stacje z terminalami umożliwiającymi wypożyczenie roweru mają być zlokalizowane w okolicach dworców kolejowych, skąd według statystyk wypożyczanych jest najwięcej jednośladów.
 
„To będzie rower, który z jednej strony zapewni skomunikowanie z przystankami kolejowymi, a jednocześnie będzie uzupełnieniem komunikacji lokalnej. Jest adresowany do mieszkańców, jak i turystów, bo te miejscowości i ich okolice są bardzo atrakcyjne i dostępne w drogi rowerowe” – dodał Stępień.
 
Przedstawiciel operatora Marek Pogorzelski podkreślił, że będzie to pionierski w skali kraju projekt w tak dużym stopniu integrujący transport kolejowy z transportem rowerowym.
 
„Dzięki niemu mieszkańcy wielu miast regionu będą mogli na dworzec dojechać rowerem, a następnie przesiąść się do pociągów ŁKA i dotrzeć do Łodzi, gdzie znów mogą skorzystać z roweru miejskiego lub komunikacji miejskiej. W Polsce nikt jeszcze nie realizował takiego przedsięwzięcia w takiej skali. Jesteśmy pewni, że zakończy się ono sukcesem” – zapewnił.
 
Srebrnoszare rowery będą czwartej generacji, dzięki czemu korzystanie z nich będzie możliwe przez 12 miesięcy w roku. Opłata ma być wzorowana na systemie Łódzkiego Roweru Publicznego, przy czym każdy z partnerów miejskich może wprowadzić własne ulgi. Pierwsze 20 minut jazdy ma być bezpłatne, za korzystanie od 21 min do godziny trzeba będzie zapłacić 1 zł.
 
Z kolei podróżujący własnymi jednośladami będą mogli zostawić je na jednym z 15 parkingów zlokalizowanych w pobliżu dworców kolejowych i przystanków ŁKA.
 
Operator na uruchomienie systemu będzie miał 3,5 miesiąca od podpisania umowy. Jak jednak zapowiedział marszałek Stępień, stacje mają być uruchamiane sukcesywnie i pierwsze z nich zaczną działać jeszcze podczas wakacji. 

Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny PAP

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.