Tajemnice dynamiki jazdy Alfy Romeo

Tajemnice dynamiki jazdy Alfy Romeo.

Po raz pierwszy Alfa Romeo ujawnia sekrety w modelach Giulia i Stelvio dotyczące prowadzenia i dynamicznej jazdy w ramach czterech kompleksowych warsztatów technicznych i specjalnie opracowanych sesji na torze, by przetestować rozwiązania technologiczne dostępne w marce Alfa Romeo.

Te niekonwencjonalne testy odbyły się w Balocco w Ośrodku Badawczym Grupy FCA, gdzie inżynierzy i technicy poddawali próbie najbardziej innowacyjne rozwiązania technologiczne, dzięki którym prowadzenie i jazda Giulią o nadwoziu sportowego sedana i Stelvio, samochodem klasy SUV jest jeszcze bardziej ekscytująca zwłaszcza w najmocniejszych wersjach Quadrifoglio. Zresztą to właśnie Giulia i Stelvio Quadrifoglio, prezentujące najwyższe osiągnięcia konstrukcyjne Alfy Romeo, były pierwszymi modelami, dla których zostały opracowane te wyrafinowane systemy, które następnie zaadoptowano w pozostałej gamie. To właśnie to podejście „top-down”, wyróżniające się na scenie motoryzacyjnej, przyświeca filozofii Alfy Romeo – jest to niepowtarzalna formuła na świecie, która zachowuje w swoich wszystkich mechanicznych dziełach właściwą równowagę pomiędzy unikatowym włoskim designem, nowoczesnymi silnikami, doskonałym rozłożeniem mas, unikatowymi rozwiązaniami technicznymi oraz doskonałym stosunkiem masy do mocy. Zresztą, wystarczy zasiąść za kierownicą Giulii czy Stelvio, by poczuć inny wymiar, w którym fundamentem motoryzacyjnego “dzieła” jest kierowca, ze swoimi emocjami i ochotą na ekscytującą jazdę. Jest to zasługą precyzyjnego układu kierowniczego, reakcji na pedał przyśpieszenia i bezpośrednich reakcji skrzyni biegów oraz hamulców. Do tej charakterystyki należy dodać wybór napędu na tył lub 4×4, który jest nie tylko wyrazem hołdu dla autentycznych korzeni legendarnej Alfy Romeo, ale też rozwiązaniem technicznym zapewniającym wysokie osiągi i dużą przyjemność jazdy. Tak więc, ekscytujące doznania podczas jazdy za kierownicą samochodu Alfa Romeo to prawdziwa gratka również dla bardziej wymagających i wytrawnych kierowców.

Warsztaty oraz sesje na torze, odkrywające tajemnice dynamicznej jazdy w/w modeli Alfa Romeo, organizowane są w ramach czterech warsztatów, na przykład skupiających się na innowacyjności napędu Q4 z technologią 4×4, stworzony, by zarządzać napędem pojazdu w sposób reaktywny i predyktywny, pozwalający zapewnić maksymalny poziom osiągów, oszczędności i bezpieczeństwa. W dużym skrócie, system Q4 Alfy Romeo ma wszystkie zalety napędu 4×4 i jednocześnie gwarantuje niski poziom spalania paliwa, szybszą reakcję oraz przyjemność prowadzenia auta z napędem na tył. Ponadto, wersje z napędem Q4 mogą zostać doposażone w samoblokujący, mechaniczny mechanizm różnicowy Q2, dostępny na zamówienie również w wersjach tylko z napędem na tył. Samoblokujący, mechaniczny mechanizm różnicowy uwydatnia zwinność i sportowy charakter, gwarantując doskonały napęd, zapewniający niezapomniane doznania podczas jazdy.

Uwaga skupiona jest również na innym, opatentowanym przez Alfę Romeo ekskluzywnym zaawansowanym systemie o nazwie Integrated Brake System (IBS), czyli systemie elektro-mechanicznym łączącym kontrolę stabilności z tradycyjnym wspomaganiem hamulców, gwarantującym natychmiastową reakcję hamulca i rekordowo krótką drogę hamowania, jak również znaczącą optymalizację obciążeń. W wersji Quadrifoglio układ hamulcowy dostępny jest również z tarczami ceramiczno-węglowymi.

Duże zainteresowanie wzbudził system AlfaTM Active Torque Vectoring, najnowsza technologia pozwalająca uzyskać maksymalne właściwości jezdne sportowego samochodu. Kontrolowane elektronicznie dwa sprzęgła znajdujące się w tylnym mechanizmie różnicowym pozwalają odrębnie sterować przekazaniem momentu na każde z kół. W ten sposób przekazywanie mocy na podłoże poprawia się również w warunkach niskiej przyczepności. Pozwala to prowadzić samochód bezpieczniej i bardzo przyjemnie, bez konieczności nagłych interwencji ze strony systemu kontroli dynamiki pojazdu. AlfaTM Active Torque Vectoring, tak, jak wszystkie pozostałe systemy aktywnej kontroli, jest zarządzany przez układ Chassis Domain Control: jedyny, centralny „mózg operacyjny” samochodu stworzony przez Alfę Romeo według opatentowanych algorytmów, do zarządzania w rzeczywistym czasie i w harmonijny sposób wszystkimi elektronicznymi urządzeniami, które wpływają na zachowanie na drodze i dzięki którym jazda staje się łatwa, intuicyjna i bezpieczna.

Wreszcie, ostatnie warsztaty skupiły się na najbardziej zaawansowanym w tym segmencie, systemie zawieszeń, z ekskluzywną technologią AlfaTM Link: na osi przedniej zastosowano czterowahaczowe zawieszenie z podwójną dźwignią na dole oraz z półwirtualną osią skrętną (patent Alfy Romeo), które neutralizuje nierówności, jednocześnie gwarantując szybkie i precyzyjne manewry. Na osi tylnej zastosowano opatentowane przez Alfę Romeo rozwiązanie wielowahaczowe typu Multilink, które gwarantuje jednocześnie wysoką jakość prowadzenia połączoną z doskonałym komfortem podczas jazdy.

Konstrukcja zawieszenia pozwala uzyskać bardzo dużą sztywność układu na zakrętach i jednocześnie dużą elastyczność w kierunku wzdłużnym. Ponadto, na zamówienie dostępne są aktywne zawieszenie AlfaTM Active Suspension z amortyzacją sterowaną elektronicznie, które na bieżąco dostosowuje się do warunków jazdy na drodze i pozwalają wybrać styl jazdy bardziej ukierunkowany na osiągi lub na komfort. Wreszcie, na maksymalną przyjemność jazdy wpływa również optymalne rozłożenie mas pomiędzy dwoma osiami oraz doskonały stosunek masy do mocy, uzyskany dzięki zastosowaniu ultralekkich materiałów, takich, jak na przykład włókno węglowe, z którego wykonany jest wał napędowy tożsamy dla pozostałych wersji.

Zdjęcia elementów technicznych Alfy Romeo dostępne są pod linkiem.

Źródło informacji: FCA Polska

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.