Premiera opery „Il Trespolo Tutore”, w reż. Pawła Paszty, pod batutą Andrei de Carlo

UDOSTĘPNIJ
  • 229
  •  
  •  
  •  

9 marca 2018 roku w Collegium Nobilium Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie odbędzie się pierwsze światowe wystawienie wersji oryginalnej po 1679 opery komicznej Allessandro Stradella IL TRESPOLO TUTORE.

IL TRESPOLO TUTORE to barokowa opera skomponowana przez Alessandro Stradellę. To druga w historii opery opera buffa (komiczna) po ‚Il Girello” Jacopo Melanniego (z prologiem Stradelli). Produkcja ta będzie pierwszym światowym wystawieniem w oryginale po 1679 roku. Fabuła libretta to właściwie zabawna i prosta farsa, w swej strukturze i komizmie nawiązująca do struktury komedii dell’arte. Sześcioro solistów odtwarza typy dell’art-owskie w sytuacjach częstych pomyłek, przypadkowych komicznych spotkań, zderzających się ze sobą przeciwstawnych charakterów. Realizacja Pawła Paszty opiera się jednak na płaszczyźnie tragedii, której źródło to podstawowy fundament opery w ogóle – jako gatunku, który powstał z namysłu nad teatrem antycznym. Tę płaszczyznę buduje przestrzeń tzw. kulis, które stopniowo, w trakcie spektaklu ukazują się widzom. Pierwszy plan rozgrywa się na scenie przypominającej arenę cyrkową, gdzie soliści pełnią rolę popisujących się swym kunsztem wirtuozów. W przebiegu przedstawienia wciąż widać jednak „szwy” teatralne. Niektórzy aktorzy, nie biorący w danej chwili udziału w akcji, asystują tym, którzy śpiewają i działają w tym czasie na scenie. Asystenci spuszczają rekwizyty na linach, pomagają w realizacji „teatralnych cudów”, obsługują spektakl od strony technicznej. Przestrzeń kulis w rezultacie jest pełna ciszy, zamyślenia i samotności. Okazuje się, że ci, którzy robią z siebie pośmiewisko, są w kulisach przepełnieni smutkiem. Na takich dwóch biegunach rozpina się ta opowieść na scenie, być może na takich samych dwóch biegunach rozpina się nasz świat…

Spektakl jest kolejnym przedsięwzięciem tzw. Instytutu Opery

To międzynarodowy projekt, działający już 8 lat jako współpraca trzech podstawowych uczelni: Akademii Teatralnej, Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Reżyser przedstawienia, Paweł Paszta, realizuje spektakl jako część praktyczną swojej pracy doktorskiej w AT pod opieką dr. hab. Jarosława Kiliana i – od strony muzycznej – dr. hab. Artura Stefanowicza. Dyrygentem spektaklu jest Andrea De Carlo – od wielu lat badający twórczość Alessandro Stradelli. W spektaklu udział wezmą studenci UMFC, Orkiestra Instrumentów Historycznych Zakładu Muzyki Dawnej UMFC i goście, grafikę przygotowuje studentka ASP.

Dyrygent – Andrea De Carlo

Reżyseria – Paweł Paszta (AT)

Scenografia – Maciej Krajewski (ASP)

Oprawa graficzna – Maja Żurawiecka (ASP)

Kostiumy – Marta Kodeniec

Charakteryzacja – Anna Sawicka

Tłumaczenie libretta – Katarzyna Otczyk-Marcello

Opieka artystyczna – prof. dr Ryszard Peryt ,dr hab. Artur Stefanowicz

Przygotowanie solistów – dr hab. prof UMFC Anna Radziejewska, dr hab. Artur Stefanowicz

Opieka scenograficzna – dr hab. prof. ASP Paweł Dobrzycki

OBSADA:

Trespolo
Andrzej Lenart / Dawid Janowiak

Artemisia
Milena Lange / Paulina Tuzińska

Ciro
Magdalena Pikuła / Anna Parysz

Nino
Weronika Rabek / Rafał Tomkiewicz

Simona
Paweł Kowalewski / Mikołaj Zgódka – gościnnie

Despina
Agnieszka Grala / Marta Huptas

Orkiestra Instrumentów Historycznych Zakładu Muzyki Dawnej UMFC i goście:

Skrzypce I – Marcin Laskowski – gościnnie
Skrzypce II – Alicja Dziczek – UMFC
Wiolonczela – Agnieszka Grzeczka – gościnnie
Viola da gamba – Justyna Rekść-Raubo – gościnnie
Kontrabas – Anna Bator – UMFC
Teorba – Filip Zieliński – AM Poznań
Harfa – Julia Łopuszyńska – UMFC
Klawesyn – Lilianna Stawarz (09,10,16,17,18.03), Krzysztof Garstka (13, 14.03) – UMFC
Pozytyw – Barbara Brzezińska – UMFC

Kiedy: 9, 10, 13, 14, 16, 17 i 18 marca 2018

Gdzie: Collegium Nobilium. Teatr Akademii Teatralnej, Miodowa 22/24

Strona: http://tcn.at.edu.pl/

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.