Potańcówki na Grochowskiej 2018. PROGRAM

UDOSTĘPNIJ
  • 4
  •  
  •  
  •  

Potańcówki na Grochowskiej 2018.

6 lipca 2018 roku na Grochowską powrócą Potańcówki z muzyką na żywo. W tym roku spotkania taneczne odbywać się będą w każdy piątek o 19:00 w Pawilonie Koncertowym, dzięki czemu będzie jeszcze więcej miejsca do tańca i wspólnej zabawy. Tematy lipcowych spotkań to muzyka bałkańskaswingmuzyka ludowa i muzyka warszawska.

Wstęp wolny.

PROGRAM 

6 lipca 2018

MUZYKA BAŁKAŃSKA

Muzyka bałkańska to niezwykle szerokie pojęcie, pod którym kryje się folklor wielu krajów położonych na Półwyspie Bałkańskim i w jego okolicy. Mało tego, folklor ten może przyjmować różne postaci, od brzmień tradycyjnych, po współczesne skrzyżowania stylów i gatunków muzycznych. Z powodzeniem wkrada się do kultur innych rejonów świata, czego dowodem jest repertuar polskiego zespołu Bubliczki. Członkowie Bubliczek mówią o sobie, że są „7-osobową grupą hulaszczo-muzyczną z kaszubskim rytmem i zachodniopomorskim zadęciem”. Do tego należy jeszcze dorzucić „bałkańską energię, cygański spontan i żydowską aurę” i już rysuje nam się portret muzyków, którzy będą towarzyszyć tancerzom z zespołu Iglika – pasjonatom folkloru bałkańskiego skupionym przy Instytucie Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Wykonawcy
Bubliczki
Michał Czarnowski – złóbcoki małe, gardło
Mateusz Czarnowski – gardło główne, syntezator marszczony
Fabian Kubiszyn – suwak, świniak
Marek Kubiszyn – róg pasterski
Artur Pacak – złóbcok wielki
Krzysztof Kowalczyk – sax, kij, kij wielki, duduk
Piotr Bruski – bęben wielki, pudło

Zespół IGLIKA – taniec

13 lipca 2018

SWING

Swing zawładnął Ameryką, a później i Europą w latach 30. i 40. XX wieku. Pojawił się jako styl muzyki jazzowej wraz z powstaniem big-bandów, czyli dużych zespołów grających m.in. do tańca w klubach i restauracjach Nowego Jorku. To swing po angielsku oznacza kołysać się i takie właśnie rozkołysane ruchy tancerzy towarzyszyły muzyce bigbandowej komponowanej przez Duke’a Ellingtona czy Glenna Millera. Krakowska grupa Lazy Swingers Band – złożona z miłośników rytmów swingowych, w tym tancerzy Lindy-Hop – nawiązuje do big-bandu poprzez podział na sekcje, sposób wydobycia dźwięku i operowanie dynamiką. Muzycy pod kierunkiem Filipa Presseisena obiecują, że „ciała słuchaczy same zaczną drgać, a uśmiech pojawiający się w sercu tancerzy nie pozwoli im zostać w bezruchu!” Tymi tancerzami, poza gośćmi potańcówki, będą członkowie grupy Warsaw Shag Team, działającej przy warszawskim Studiu Tańca Swingowego SWINGOUT.PL.

Wykonawcy
Lazy Swingers Band
Sylwia Buchalska – wokal
Jasiek Piwowarczyk – wokal
Dawid Paluch – trąbka
Adam Wielicki – puzon
Miłosz Konarski – klarnet, fortepian, aranżacje
Kesja Bijok – saksofon
Michael Łyczek – saksofon
Wojciech Rejdych – saksofon
Michał Biel – gitara basowa
Benjamin Mbeda Ndege – perkusja
Filip Presseisen – fortepian, aranżacje, bandleader

WARSAW SHAG TEAM
Katarzyna Dybowska, Michał Oblaciński, Cherry Moreno, Filip Górski, Marta Lewandowska, Rafał Rendak, Ewa Chamczyk, Marek Dworakowski – taniec

20 lipca 2018

MUZYKA LUDOWA

Kapela Kożuch, dawniej znana jako Gęsty Kożuch Kurzu, zaprasza w podróż po Polsce Centralnej – zabrzmi muzyka z okolic Łodzi, obejmująca różnorodne muzycznie regiony: łęczycki, łowicki, opoczyński, rawski i sieradzki. Z tamtych stron Polski pochodzą też wiejscy mistrzowie – skrzypek Tadeusz Kubiak i harmonista Sławomir Czekalski, od których młodzi członkowie zespołu czerpali nauki i inspirację. Do tych zdobyczy dodali swoją wrażliwość i energię, i tak powstał niepowtarzalny styl Kożucha, doceniony m.in. na festiwalu „Wszystkie Mazurki Świata” (II nagroda w 2012 roku w konkursie „Stara Tradycja”) i Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja” (Grand Prix w 2016 roku). Kapela, chcąc dzielić się swoją pasją, intensywnie włącza się w działania popularyzujące muzykę tradycyjną, czego przykładem jest cykl zabaw tanecznych „Pograjka łódzka”. Gości naszej zabawy poprowadzi do tańca Grzegorz Ajdacki.

Wykonawcy
KAPELA Kożuch
Joanna Gancarczyk – śpiew, basy
Maria Stępień – skrzypce
Marcin Lorenc – skrzypce
Jakub Korona – śpiew, baraban 

Natalia Ajdacka – taniec
Iga Ajdacka – taniec
Grzegorz Ajdacki – taniec

27 lipca 2018

MUZYKA WARSZAWSKA

Warszawa okresu międzywojnia była miastem kosmopolitycznym, otwartym na eksperymentowanie i chłonącym zewnętrzne wpływy. W jednym momencie warszawskiej publiczności prezentowano kabaret rodem z Berlina i Paryża, austriackie operetki, nową muzykę amerykańską, tańce latynoskie muzykę polską, żydowską i romską. Ten wielokulturowy ferment przyczynił się do narodzin nowego, niepowtarzalnego stylu polskiej muzyki popularnej. W ciągu zaledwie dekady powstały tysiące świetnych utworów, z których większość została dawno zapomniana.

Mała Orkiestra Dancingowa pod dyrekcją Noama Zylberberga bierze sobie za cel odtworzenie życia muzycznego międzywojennej Warszawy. Korzystając z oryginalnych nagrań i zapisów nutowych, orkiestra przygotowuje aranżacje utworów w takiej postaci, w jakiej zostały skomponowane przez autorów i gra je tak, jakby grane były w czasie, kiedy powstawały.

O tym, jak dobrze tańczy się do tej muzyki przekonają nas Piotr i Bogumiła Zgorzelscy.

Wykonawcy
Mała Orkiestra Dancingowa
Noam Zylberberg – śpiew, piano
Michał Górczyński – klarnet, saksofon
Michał Robak – klarnet
Maurycy Idzikowski – trąbka
Filip Mazur – trąbka
Dagna Sadkowska – skrzypce
Zofia Endzelm – skrzypce
Mikołaj Majkusiak – akordeon
Andrzej Izdebski – gitara, banjo
Łukasz Owczynnikow – kontrabas
Krzysztof Szmańda – perkusja, wibrafon

Bogumiła Zgorzelska – taniec
Piotr Zgorzelski – taniec

3 sierpnia 2018

CHARLSTON

Choć charleston narodził się w Stanach Zjednoczonych już w latach 20. XX wieku (nazwę swoja zawdzięcza piosence teatralnej z 1923 roku o tytule „The Charleston”, który to z kolei pochodzi od miasta w Południowej Karolinie), to dekadę później powrócił odmieniony jako jeden z tańców swingowych. Te właśnie tańce o korzeniach afro-amerykańskich, obejmujące szeroki wachlarz rytmów i kroków, stały się pasją trzech dziewczyn, które w maju 2017 roku postanowiły założyć zespół The Jassmins. Muzycy towarzyszący zespołowi to kwartet jazzowy Grand Slam – specjaliści od gypsy jazzu, inspirujący się sztuką Django Reinhardta, Stephana Grapellego i współczesnych wykonawców tego nurtu. Sekcję rytmiczną zespołu tworzy gitara cygańska, która charakterystyczną dla stylu techniką „la pompe” nadaje muzyce puls, oraz kontrabas, dopełniający brzmienie gitary w dolnym rejestrze. Instrumentami solowymi są tradycyjnie skrzypce i mniej tradycyjnie – saksofon sopranowy, który nadaje całości świeższe brzmienie.

Wykonawcy
Grand Slam Quartet
Kinga Kłoczko – skrzypce
Marcin Sulowski – saksofon sopranowy, saksofon tenorowy
Mariusz Pomian – gitara 
Karol Szczubełek – kontrabas

THE JASSMINS
Krysia Dębicka, Sylwia Rozpierska, Ewa Jarosz-Jarszewska – taniec

10 sierpnia 2018

SALSA

Salsa – taniec o korzeniach kubańskich, początkowo popularny w środowiskach latynoskich na Wyspach Karaibskich i w Ameryce – upowszechnił się na dobre w drugiej połowie XX wieku. W jego krokach i w muzyce, która mu towarzyszy, można odnaleźć elementy innych pokrewnych stylów, takich jak: mambo, cha-cha, czy son cubano. Istnieje wiele odmian salsy, praktycznie w każdym kraju – a miłośników salsy nie brakuje na świecie – tańczona jest i grana nieco inaczej. Na Grochowskiej będzie okazja, by posłuchać unikalnego, działającego w Polsce zespołu, złożonego w większości z Kubańczyków, Tripulacion Cubana. Jego pomysłodawcą jest Rey Ceballo, znakomity pianista i aranżer, znany ze współpracy z polskimi artystami sceny rozrywkowej, m.in. Kayahą, Mietkiem Szcześniakiem, Blue Café, czy De Mono. W repertuarze zespołu Tripulacion Cubana znajduje się wiele współczesnych przebojów radiowych, których aranżacje utrzymane są w karaibskich rytmach. Dzięki nim i tancerzom ze szkoły salsy kubańskiej OYE! salsa party będzie miało wyjątkowy charakter.

Wykonawcy
Tripulacion Cubana
Rey Ceballo – piano
Nando del Rio – bas
Eddy Aguuero – perkusja
Yoilan Perez – conga
Michał Tomaszczyk – puzon
Tommy Dworakowski – puzon
Alexis Valles – trabka
Noel Horat – wokal
Reinier Calderin – wokal
Esteli Roz – wokal

tancerze ze szkoły salsy kubańskiej Oye.

17 sierpnia 2018

TANGO

Ten koncert to spotkanie „na szczycie” kilku poważnych tangowych graczy. Po pierwsze soliści: śpiewak Tanga prosto z Urugwaju – Señor Andres Martorell oraz znana polskiej publiczności z latynoskich brzmień, charakterystycznego głosu i zmysłowych interpretacji (chociażby hiszpańskojęzycznej „Ostatniej Niedzieli”) – Magda Navarrete. Po drugie, wybitni instrumentaliści i pasjonaci Tanga – Hadrian Tabęcki (fortepian i aranżacje), Grzegorz Bożewicz (bandoneon) oraz Piotr Malicki (gitara). Ale to nie wszystko. Jest jeszcze po trzecie: Będzie to nie tylko odnoszenie się do tradycji, ale także zabawa z nowoczesnością, przede wszystkim dzięki dodanym brzmieniom electro. Z wyczuciem, ze smakiem i z fantazją. Jest i po czwarte: Tango i milonga – będą plotły się pomiędzy wierszami koncertu pod okiem Piotra Woźniaka i Justyny Grzegorczyk.

Wykonawcy
Tango Attack feat. 
Magda Navarrete & Andres Martorell Tango
Magda Navarrete – śpiew
Andres Martorell – śpiew
Grzegorz Bożewicz – bandoneon
Piotr Malicki – gitara
Hadrian Tabęcki – fortepian

Justyna Grzegorczyk – taniec
Piotr Woźniak – taniec

24 sierpnia 2018

MUZYKA KLEZMERSKA

Klezmer to inaczej muzykant. Samo określenie pochodzi od dwóch hebrajskich słów: klej zemer – oznaczających „instrumenty muzyczne” (dosłownie „narzędzia pieśni”). Muzyka klezmerska rozpowszechniła się w drugiej połowie XVIII wieku za sprawą wędrownych żydowskich muzykantów, grających na harfie, trąbce czy instrumentach perkusyjnych. Dziś to przede wszystkim brzmienia skrzypiec, klarnetu i kontrabasu, wzbogacone nowoczesnymi rytmami perkusji i młodzieńczą energią. Najczęściej to właśnie młodzi ludzie sięgają po folklor żydowski, przedstawiając go w nowych, ciekawych kontekstach. Takim jest z pewnością styl lubelskiej grupy NeoKlez, powstały w wyniku połączenia tradycyjnego brzmienia z elementami współczesnej muzyki popularnej, jazzu, funka, rocka i drum’n’bass. Daje to szansę na spełnienie marzenia członków zespołu, aby ich muzyka „trafiała do bardzo szerokiego grona publiczności, i aby nie ograniczało się ono do miłośników muzyki klezmerskiej”. Być może przyczyni się do tego obecność tancerzy, Patryka i Magdaleny Szwarc, którzy do wędrującego kręgu zaproszą wszystkich uczestników wieczoru.

Wykonawcy
NeoKlez
Stanisław Leszczyński – skrzypce
Damian Szymczak – klarnet
Piotr Tomala – akordeon, gitara
Kacper Bardzki – gitara basowa, kontrabas
Kamil Wróblewski – perkusja

Magdalena Szwarc – taniec
Patryk Szwarc – taniec

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.