Związek Polskich Artystów Fotografików oraz Orkiestra Sinfonia Varsovia zapraszają na festiwal Dni Fotografii Alternatywnej.
W ramach współpracy z partnerem ostatniej edycji Warsaw Photo Days – Sinfonia Varsovia, wypracowano inicjatywę stworzenia nowego wydarzenia fotograficznego. Podczas „Dni Fotografii Alternatywnej” odbędzie się 5 warsztatów z 5 technik archaicznych o wyjątkowych walorach artystycznych i plastycznych. Podczas warsztatów zastosowana zostanie stara technika pracy w relacji mistrz – uczeń. Każdej z technik uczyć będzie wybitny twórca, który zadba zarówno o przekazania uczestnikom tajników warsztatu, ale także zadba o jego rozwój artystyczny i o jak najlepsze wykonanie zadań fotograficznych.
„W Polsce od lat obserwujemy duże zainteresowanie alternatywnymi i archaicznymi technikami fotografii dawnej. Niestety techniki te ulegają stopniowemu zapomnieniu, jest coraz mniej możliwości poznania ich tajników i osobistego kontaktu z pracujących w ich obszarze artystami. Warszawski klimat życia artystycznego w pracowniach mistrzów powoli odchodzi w zapomnienie. Dlatego realizacja festiwalu stanowi okazję do przypomnienia ginących technik będących dorobkiem warszawskiego środowiska przedwojennych fotografów oraz wykonanie dokumentacji fotograficznej i interpretacji artystycznej kompleksu Sinfonia Varsovia i jego najbliższej okolicy” – mówi Jolanta Rycerska, kurator festiwalu.
Warsztatom towarzyszyć będą 4 spotkania autorskie z artystami posługującymi się archaicznymi technikami, którzy opowiedzą o tajnikach swojego warsztatu.
Pierwsze spotkanie autorskie – Heliograwiura, próba wyjścia poza reprodukcję fotografii – poprowadzi Maciej Plewiński, który opowie historię swojego spotkania z techniką heliograwiury. „To prof. Andrzej Pietsch, u którego robiłem dyplom z technik wklęsłodrukowych zaproponował mi w 1982 roku asystenturę pod warunkiem, że „zrewitalizuję” technikę heliograwiury. Po kilku miesiącach prób i doświadczeń to się w końcu udało i przez kilka lat uczyłem tej techniki obok tradycyjnych technik druku wklęsłego.” – opowiada artysta. Podczas spotkania, uczestnicy spotkania będą mogli zobaczyć z bliska odbitki grafik oraz matrycę miedzianą. Odbędzie się ono 22 sierpnia o godzinie 19:00 w auli Orkiestry Sinfonia Varsovia przy ulicy Grochowskiej 272
Chętnych do udziału w warsztatach zapraszamy do przesłania maila na adres dfa@zpaf.pl ze wskazaniem warsztatu, w którym zechcieliby uczestniczyć. Zgłoszenia możliwe są do 26 sierpnia lub do zapełnienia list. W każdym warsztacie udział może wziąć 12 osób. Udział w warsztatach jest bezpłatny.
Harmonogram festiwalu:
- 20.08 – wernisaż wystawy „Piętno techniki” (19:00)
- 22.08 – spotkanie autorskie Macieja Plewińskiego (18:00)
- 28.08 – spotkanie autorskie Konrada Pollescha (19:00)
- 29-31.08 – warsztaty GUMA CHROMIANOWA, prowadzący: Konrad Pollesch
- 3-4.09 – warsztaty CYJANOTYPIA, prowadzący: Łukasz Gietka i Greg Ostrowski
- 5.09 – spotkanie autorskie Andrzeja Wiktora (19:00)
- 6.09 – warsztaty GUMOLEJ, prowadzący: Andrzej Wiktor
- 10.09 – spotkanie autorskie Marcina Sudzińskiego i Romana Krawczenki (19:00)
- 11.09 – warsztaty MOKRY KOLODION, prowadzący Marcin Sudziński i Roman Krawczenko
- 12-13.09 – warsztaty BRĄZ VANDYKE, prowadzący: Łukasz Gietka i Greg Ostrowski
- 17.09 – wernisaż wystawy prac wykonanych na warsztatach
Miejsce: Wszystkie wydarzenia odbywają się w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia przy ulicy Grochowskiej 272 w Warszawie.
Festiwal otworzy wystawa „Piętno techniki” której wernisaż odbędzie się 20 sierpnia o godzinie 19:00 w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia przy ulicy Grochowskiej 272 (Budynek główny – II piętro).
Wystawa „Piętno techniki” jest okazją do obejrzenia kilkunastu cykli fotografii wykonanych przez autorów pracujących w technikach zwanych archaicznymi, bądź alternatywnymi. Tytułowe „piętno” to plastyczna właściwość obrazu wynikająca z użycia określonej metody wytworzenia poszczególnych prac. Każdorazowo właściwość ta jest na tyle silna, że wizualnie charakteryzuje obraz, stanowi swoisty raster – nieprzezroczysty przewodnik pomiędzy światem widzianym przez fotografa, a tym przedstawionym.
Prezentowane prace są kontrapunktem dla idei poszukiwania przez fotografów wizualnego obiektywizmu i jak największego realizmu w przedstawianiu rzeczywistości. Twórcy prezentowanych prac poszukiwali sposobu na ukazanie z założenia subiektywnej, czasem wręcz osobistej interpretacji rzeczywistości. W zastosowaniu określonych środków i metod znaleźli służąca temu celowi szansę na wytworzenie obrazu naznaczonego cechami wybranej techniki, z jej charakterystycznym uposażeniem wizualnym. Wśród zaprezentowanych fotografii znajdują się wyłącznie prace współczesne, należące do różnych gatunków fotografii – zarówno nawiązujące do kanonu piktorializmu poszukującego ideału formalnego piękna i harmonii w obrazie, jak i realizacje dużo bardziej współczesne w sposobie obrazowania, korzystające z tradycyjnych technik dla uzyskania podporządkowanego treści efektu wizualnego, pogłębienia wymowy przekazu, czy wręcz zbudowania opozycji pomiędzy pięknem świata, a nie zawsze łatwą prawdą o nim. Wszystkie zaprezentowane fotografie wykonane zostały w technikach alternatywnych w stosunku do powszechnej dziś fotografii cyfrowej, takich jak: mokry kolodion (tzw. ambrotypia), guma dwuchromianowa, cyjanotypia, brąz Vandyke, kalitypia, cyjanotypia tonowana, heliograwiura, emulsja fotograficzna na papierze, technika olejowa, papier solny. czy fotografia litowa. Każda praca jest unikatowym i niepowtarzalnym dziełem wytworzonym osobiście przez autora.
~ Jolanta Rycerska, kurator wystawy
W ramach festiwalu Dni Fotografii Alternatywnej odbędzie się wiele wydarzeń towarzyszących – między innymi spotkania autorskie oraz otwarte warsztaty fotograficzne. Zapisy i szczegółowe informacje już wkrótce
Zakończenie festiwalu nastąpi 17 września otwarciem wystawy złożonej z prac wykonanych na warsztatach.
Warszawa od początku XX wieku była silnym ośrodkiem fotograficznym. Mieszkało i pracowało tutaj duże grono najwybitniejszych polskich artystów fotografików rożnej narodowości (polskiej, ukraińskiej, żydowskiej, rosyjskiej). Nie było szkół fotograficznych – dlatego zgłębianie i rozwijanie tajników poszczególnych technik realizowane było na zasadzie zaawansowanego samouctwa, eksperymentów, dzielenia się doświadczeniami z innymi fotografami. Pozyskana wiedza i umiejętności przekazywane były młodym twórcom w relacji mistrz – uczeń. Techniki wypracowane przez warszawskich twórców są bezcennym dorobkiem kultury polskiej. Posiadają wyjątkowe walory estetyczne i bezcenną wartość archiwalną. Niestety współczesna łatwość fotografowania cyfrowego powoduje zapominanie o technikach dawnych. Odchodzą kolejni twórcy, techniki stają się zagrożone odejściem w zapomnienie.
źródło: materiały prasowe
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.